"ששון ושמחה חתן וכלה"
בברכות של החתן והכלה מתחת לחופה ובסעודת שבע ברכות, הברכה האחרונה – השביעית היא:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹוקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹוקינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן (עִם הַ) וְכַּלָּה.
הברכה פותחת: "אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה…"
נשאלת השאלה:
מה הקשר בין הבריאה של 'ששון ושמחה' לחתן וכלה?
וכי אין שמחה ללא חתן וכלה?!
הרי חז"ל אומרים במפורש: לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיום הכיפורים"
מה גם שיש שמחה בעוד אירועים מלבד חתונה?!
ועוד נשאל:
מדוע הקדימו בברכה את "ששון ושמחה" ל- "חתן וכלה" – הרי זה ההפך – קודם יש לנו "חתן וכלה" = חתונה ואחר כך מגיעים ה"ששון ושמחה" בשבע ברכות?!
ומבאר האדמו"ר הריי"ץ לבית חב"ד:
באופן הגיוני אין שום סיכוי לחבר בין בעל לאישה. האופי והמהות של הכלה שונה לחלוטין משל החתן.
אם כן מה איפשר את החיבור הזה – את החתונה?
התשובה היא: הבריאה של "ששון ושמחה" קדמה לבריאת אדם וחווה, וללא הששון ושמחה אין סיכוי שיתחברו חתן וכלה…
לבנות בית בישראל ניתן רק על ידי ששון ושמחה!
בית שאין בו את המרכיב העיקרי הזה של "ששון ושמחה" – אין לו קיום על פי ההיגיון וגם במציאות זה לא יעבוד…
אנחנו מברכים את החתן והכלה שתשרה השמחה במעונם – זו שהביאה את האפשרות לחיבור ביניהם – ושתמשיך לשכון בביתם לעד.