“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

שבע ברכות- בניין עדי עד

תקציר המאמר:

"וורט קצר לשבע ברכות". רעיון קצר לשבע ברכות המבאר את הקשר בין יצירת האדם לשלום בית?! כפי שנמצא בברכה בשבע הברכות שאנו מברכים: "אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד"

בניין עדי עד

 

בשבע הברכות אנו מברכים:

"אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד"

 

ונשאלת השאלה:

מה הקשר בין יצירת האדם לשלום בית?!

 

מהי בעצם ההבטחה כביכול להתקנת בניין עדי עד מדרך יצירת האדם שנברא בצלם אלוקים?! "אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד"

 

 

את התשובה נבין על פי דברי המהר"ל בחידושי אגדות חלק שני שם הוא עושה השוואה בין האדם לעץ השדה:

הראש הוא שורש ועיקר, כי האדם הוא עץ השדה, רק שהוא אילן הפוך,

ודבר זה בארנו במקומות הרבה מאוד, כי ראוי שיהיה האדם עץ הפוך, כי האדם צומח מלמעלה, ונשמתו באה מלמעלה, ולכך השורש פונה למעלה ממקום שבא, ולכך הראש הוא אחד, כמו השורש שהוא אחד, וידיו ורגליו הם הענפים שהם הולכים אילך ואילך.

 

והעץ, ששורשו מן האדמה, לכן שורשו למטה, בהיפך מן האדם ששורשו מלמעלה, וכידוע חיות האילן בא מן השורש, כמו כן חיות האדם בא מן השורש שהוא ראשו, וחיותו באפו כדכתיב (בראשית ז' כ"ב) כל אשר נשמת רוח חיים באפיו.

 

 

כעת נבין את הקשר:

בברכה "אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד".

 

כי כאשר כל אחד מבני הבית יודע שהשני נברא בצלם, והוא מכבד את צלם האלוקים שבו (וכביאור המהר"ל כי הכבוד הוא לצלם אלוקים שבו).

 

ע"י ידיעה זו, בונים בנין עדי עד, וזה הפירוש: "והתקין לו ממנו" דייקא, כלומר, מידיעה זו, שהשני נברא בצלם, והוא מכבדו בשל כך, מזה יותקן בעזרת ה' הבניין עדי עד.

 

נברך את החתן והכלה שידעו לכבד זה את זו לא רק בגלל האהבה שבניהם אלא בעיקר כי בכל אחד מהם נמצא כבוד ה'.

 

וכשכך נראה הבית אין ספק שיהיה זה בניין עדי עד!

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן