צרעת הבית על צרות העין
"וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר".
על מה מקבלים צרעת הבית?
צרעת הבית מקבל אחד שלא רוצה לתת לשני, שהוא בעצם – צר עין!
שואל הכלי יקר:
בשעה שנרפא המצורע מן הצרעת … לא מצרעת הבית, אלא מצרעת הגוף, אומרת התורה (ויקרא יד, ט): "וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר".
אם אמרת לי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ, למה אתה צריך להגיד לי גם אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו?!
מבאר הכלי יקר:
כדי ללמד אותך, מה הם שורשי החטאים. כל מקום שציוותה התורה תגלחת הוא כנגד חטאו של המצורע:
אֶת רֹאשׁוֹ – אלו גסי הרוח – שמרגישים שראשם מורם מעם.
וְאֶת זְקָנוֹ – זה מה שנעשה מסביב לפה – אלו הולכי רכיל ומדברי לשון הרע.
גַּבֹּת עֵינָיו – זה אדם שיש לו צרות עין.
אלו שורשי החטאים, על עוון חטאי הלשון.
באה התורה ואומרת לך – גסות הרוח וצרות העין, זה המקור ללשון הרע.
הצרעת הראשונה נובעת מהבית של האדם ולכן באה דווקא אל הבית. הבית הוא ההתחלה. "כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן" – אני מתחיל קודם כל בבית, ומשם לבגד ומשם לגוף כי הבית הוא היסוד, של אדם שהוא צר עין.
מוסיף התורת כוהנים:
והיכן מזים בצרעת הבית? – על פתח הבית.
כותב המשך חכמה – ולמה דווקא על הפתח? מידה כנגד מידה
הוא לא פתח את הדלת, לתת דברים לאחרים… הוא היה צר עין! ביקשו ממנו כלי עבודה, הוא אמר שאין לו … ביקשו מקדחה רוטטת, הוא אמר שאין לו…
שים את הדם על המשקוף, על מקום הדלת שלא פתחת לאחרים, שם תעשה, כדי לכפר על צרות עין…