“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

מצורע- להיזהר שלא ללמוד מכנען

תקציר המאמר:

"דבר תורה לשבת פרשת מצורע". צרעת הרי באה על לשון הרע, אז הפה היה צריך לקבל את העונש! אם ככה, למה הבית מקבל את העונש?!. "מה הקשר בין כנען לבין עונש הצרעת שה' מדגיש: "כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן"... למה דווקא לארץ כנען? הרי יש שם עוד עמים: יבוסי, גרגשי, חיתי...? ביאור נפלא של האדמו"ר מאושרוב

להיזהר שלא ללמוד מכנען!

 

אומרת התורה שמות יד, לג-לה:

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם. וּבָא אֲשֶׁר לוֹ הַבַּיִת וְהִגִּיד לַכֹּהֵן לֵאמֹר כְּנֶגַע נִרְאָה לִי בַּבָּיִת".

 

המדרש בויקרא רבה פרשה יז, אות ה:

כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן?! שִׁבְעָה עֲמָמִין הֵן, וְאַתָּה אוֹמֵר אֶרֶץ כְּנַעַן? 

רַבָּנָן אָמְרֵי רָמְזוּ מַה חָם סֵרְסוֹ וּכְנַעַן לָקָה, אַף כָּאן יִשְׂרָאֵל חוֹטְאִין וְהָאָרֶץ הִיא מִתְקַלֶּלֶת. 

 

נשאלת השאלה:

אני לא מבין, מה פתאום הבית מקבל צרעת?

צרעת הרי באה על לשון הרע, אז הפה היה צריך לקבל את העונש! אם ככה, למה הבית מקבל את העונש?!

אומר המדרש, שחם חטא, מי קיבל את העונש? כנען שהוא הילד הרביעי של חם… 

נח מקלל את כנען למרות שחם היה החוטא מדוע?! מי שסירס אותך, היה חם… תקלל אותו! מה אתה רוצה מכנען?!

 

והתשובה היא:

כמו שכנען היה בנו הרביעי של חם, והוא נתקלל, למרות שמי שחטא היה חם… עם ישראל מדבר לשון הרע עם הפה, ומי מקבל את העונש?

הרביעי מקבל את העונש… 

 

מיהו הרביעי? האדמה – הבית, הוא מקבל… 

 

מנין שהאדמה נקראת 'רביעי'?

 

אומר המהרז"ו:

בפרשת בחוקותי, נאמר בפסוק (כו, מב): וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר – יוצא שהארץ היא רביעית.

 

חם חטא, ומי שקיבל את הקללה, היה כנען… כאן אתה אומר, שעם ישראל מדברים לשון הרע, ומי שמקבל את העונש, זה דווקא הבית.

 

כדי להבין מה מונח כאן מביא הרב ברוך רוזנבלום את הספר של הבאר משה מאוז'רוב יש לו מאמר שלם על צרעת הבית, וממנה הוא מוציא את עיקרם של דברים:

 

אומרת הגמרא במסכת ערכין טז, א: 

א"ר שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן על שבעה דברים נגעים באין על לשון הרע ועל שפיכות דמים ועל שבועת שווא ועל גילוי עריות ועל גסות הרוח ועל הגזל ועל צרות העין.

 

דרך אגב – כל מה שכתוב כאן, כולם עבירות – לשון הרע, יש לאו בתורה של (ויקרא יט, טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ … כמו כן שפיכות דמים, גילוי עריות וכו' …

עבירה אחת, לא כתובה בתורה, ואין בה לאו והיא צרות העין.

אין בתורה לאו, על עניין של צרות העין.

 

כתוב בתורה, שברגע שאדם נותן צדקה, נאמר (דברים טו, י): "נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ" – והכוונה שאם אדם נותן צדקה, שייתן את זה בלב שלם, ולא בצרות עין… אבל אין לאו בתורה "אל תהיה צר עין".

אומרים חז"ל – לשון הרע, זה העוון שבגינו מקבלים צרעת.

 

אומרים חז"ל בגמרא במסכת יומא יא. ואותו דבר במדרש ויקרא רבה  פרשה יז, אות ב:

אָדָם אוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ הַשְׁאִילֵנִי קַב חִטִּים וְאָמַר לוֹ אֵין לִי, קַב שְׂעוֹרִים, אֵין לִי, קַב תְּמָרִים, אֵין לִי. אִשָּׁה אוֹמֶרֶת לַחֲבֶרְתָּהּ הַשְּׁאִילִנִּי נָפָה, הִיא אוֹמֶרֶת אֵין לִי, הַשְּׁאִילִנִּי כְּבָרָה, וְאוֹמֶרֶת אֵין לִי, מָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה?

 

מְגָרֶה נְגָעִים בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ, וּמִתּוֹךְ שֶׁהוּא מוֹצִיא אֶת כֵּלָיו הַבְּרִיּוֹת רוֹאוֹת וְאוֹמְרוֹת לֹא הָיָה אוֹמֵר אֵין לִי כְּלוּם, רְאוּ כַּמָּה חִטִּים יֵשׁ כָּאן, כַּמָּה שְׂעוֹרִים, כַּמָּה תְּמָרִים יֵשׁ כָּאן. לְוַוט בֵּיתָא בְּאִלֵּין לְוָוטַיָא – מקולל יהיה הבית בקללות האלה!

 

הוא אמר שאין לו… טוב שהקב"ה הביא את הקללה על הבית הזה.

יוצא, שעניין הצרעת של הבית מגיעה על עניין צרות העין!

 

כנען קיבל את העונש, בגלל מעשיו של חם שהלך וסירס את אביו (מחלוקת בגמרא סנהדרין ע, א)

 

אומר רש"י – ארור כנען:

אתה גרמת לי שלא אוליד בן רביעי אחר לשמשני, ארור בנך רביעי להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים, שהוטל עליהם טורח עבודתי מעתה. ומה ראה חם שסרסו, אמר להם לאחיו, אדם הראשון שני בנים היו לו, והרג זה את זה בשביל ירושת העולם, ואבינו יש לו ג' בנים ועודנו מבקש בן רביעי.

 

איך קוראים חז"ל, למעשה שעשה חם? 'צר עין'!

מה אכפת לך, שעוד אחד יקבל מהרכוש?! כל העולם שייך לארבעה ילדים!

נח ימות… כל העולם של הנדל"ן שלכם!

 

הוא היה צר עין – לא יכל לראות שיהיה עוד ילד… בשום פנים ואופן לא…

 

שואלים חז"ל:

אם כך, למה נח לא קילל את חם בעצמו?! חם עשה את המעשה, תקלל אותו!

 

אומרים חז"ל ארבעה תירוצים:

 

תירוץ אחד – כיון שחם התברך מפי הקב"ה, בזמן שיצאו מן התיבה… אז אם הוא כבר התברך, אז אי אפשר כבר לקלל אותו.

 

תירוץ שני – כיון שכנען ראה את נח שוכב ערום, והלך וקרא לאביו, ואז חם הלך ועשה את המעשה.

 

תירוץ שלישי – שמביא הכלי יקר – כנען היה המושחת, וממנו למד חם את ההשחתה.  

 

תירוץ רביעי – עפ"י רש"י, התירוץ פשוט מאוד – אמר נח, אתה מנעת אותי מלהביא בן רביעי לעולם, את בנך הרביעי אני אקלל!

אני רציתי בן רביעי שישרת אותי, אני רציתי בן רביעי שיעזור לי… אתה מנעת את זה ממני… הבן הרביעי שלך – עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו – הוא ישרת את כולם, הוא לא יהיה אף פעם עצמאי, תמיד הוא יהיה עבד! כיוון שהוא צר עין!

 

עכשיו נבין טוב מאוד… 

"כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן"… למה דווקא לארץ כנען? מה כבר יש שם?

 

בכנען יושבים אנשים, שהמהות שלהם היא של צרי עין!

 

כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן – תיזהרו מהמהות של האנשים היושבים בה, כולם שם צרי עין!…

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן