“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

הדרכה פדגוגית בנביא- ספר יְהוֹשֻׁעַ פרק י פסוקים ח-יא

תקציר המאמר:

"הדרכה פדגוגית בספר יְהוֹשֻׁעַ". יחידה מספר 26 "נס הניצחון על מלכי האמורי", יהושע מגיע עם גיבורי החיל שלו ומפתיע את מלכי האמורי ה' מבטיחו שינצח ומוריד אבני ברד גדולות מן השמים. הסבר לספר יהושע פרק י פסוקים: ח-יא. בֵּאוּרֵי מִלִּים וְעִנְייָנִים - בְּתוֹךְ הַפְּסוּקִים שְׁזוּרִים בֵּאוּרֵי מִלִּים וְעִנְייָנִים בְּסוֹגְרַיִם, הַמְאַפְשְׁרִים לְהָבִין אֶת הַפְּסוּקִים תּוֹךְ כְּדֵי קְרִיאָתָם. ביאור ספר יְהוֹשֻׁעַ של הרב שלמה הלוי...

נס הניצחון על מלכי האמורי

 

לאחר שהמלכים נערכים למלחמה עם כוחות הצבא שלהם, יהושוע עולה מהגלגל הוא וגיבורי החיל לעזרת הגבעונים. הקב"ה מחזק את יהושוע, מבטיח לו ניצחון ושאיש לא יעמוד בפניו.

 

יהושוע מפתיע את מלכי האמורי ומכה בהם מכה ניצחת, בנוסף ה' משליך על כוחות האויב אבני ברד, ואלו הפילו הרבה יותר חללים ממה שהרגו גיבורי החיל של יהושוע.

בכך בעצם התקיימה הבטחת ה' למשה בדבר כיבוש שבעת העממים (שמות כג, כז): "אֶת אֵימָתִי אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ וְהַמֹּתִי אֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם וְנָתַתִּי אֶת כָּל אֹיְבֶיךָ אֵלֶיךָ עֹרֶף".

 

נראה זאת בתוך הפסוקים:

 

ז. וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ מִן הַגִּלְגָּל הוּא וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה עִמּוֹ וְכֹל גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל (לעזור לגיבעונים).

 

ח. וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא (תפחד) מֵהֶם כִּי בְיָדְךָ נְתַתִּים לֹא יַעֲמֹד אִישׁ מֵהֶם בְּפָנֶיךָ.

 

ט. וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ פִּתְאֹם (מלכי האמורי לא חשבו שיהושע יגיע כל כך מהר) כָּל הַלַּיְלָה עָלָה מִן הַגִּלְגָּל.

 

י. וַיְהֻמֵּם ה' (גרם למהומה והשחתה) לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן וַיִּרְדְּפֵם דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן (שם מקום) וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה (שם מקום) וְעַד מַקֵּדָה (שם מקום).

 

יא. וַיְהִי בְּנֻסָם  (כשברחו) מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה (שם מקום) וַיָּמֻתוּ רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד (יותר) מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב. 

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן