“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

שבת זכור- ההכנה לתפילה בפורים

תקציר המאמר:

"שיחה לשבת זכור". כל מה שעמלק רוצה ממך, זה שיש כוח אחר מבלעדי הבורא... אם אתה מאמין שיש כוח אחר מבלעדי הבורא – זה עמלק!. מהי חשיבותה של תפילת היתום? ומה מיוחד בפורים שבו: "כל הפושט יד נותנים לו"?

ההכנה לתפילה בחג הפורים

 

הגמרא במסכת מגילה מספרת:

כאשר אסתר המלכה עומדת להיכנס לבית הצלמים, מתוך ידיעה ברורה שיתכן מאוד שהיא לא תצא משם חיה… היא אף אומרת במפורש למרדכי (אסתר ד, טז): "וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי"…

יכול להיות שאני לא חוזרת, הבעל שלי יש לו כבר ניסיון "בחיסול נשים" … הוא לא 'בעל מכה' – הוא 'בעל הורג' כאשר אשתו הראשונה – ושתי לא הסכימה לבוא, הוא חיסל אותה…

 

מזהיר אותה מרדכי (אסתר ד, יד): "כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכֽוּת"

 

היא מסכנת את חייה, ובשל כך המגילה נקראת על שמה – "מגילת אסתר"

 

נשאלת השאלה:

מדוע המגילה לא נקראת "מגילת מרדכי"? וכי לא מגיע למרדכי שתיקרא על שמו?! או לכ הפחות נקרא לה "מגילת מרדכי ואסתר"?

 

והתשובה ברורה:

כי היא מסרה את עצמה למען עָם ישראל, ולכן זכתה שהמגילה נקראת על שמה – "מגילת אסתר".

 

מתואר במסכת מגילה טו, ב:

עומדת אסתר על יד בית הצלמים, לפי החשבון היא כבר אישה בת 75. היא נמצאת כבר אחרי שלושה ימי צום והנה היא מרגישה שהשכינה נעלמת.

היא מיד צועקת: "אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי…" – יושבת ועושה 'תשובה'!

היא  עושה חושבים … ואומרת שמא קראתי לו כלב?! שנאמר (תהלים כב, כא): "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" – אם בגלל שקראתי לו כלב, אני מתנצלת, מעכשיו אתחיל לקרוא לו אריה, שנאמר (תהילים כב, כב): "הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה"

 

שואל הרב רוזנבלום:

אני חושב שכינוי גנאי יותר קשה הוא, לקרוא לאדם "כלב"… אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הוא "כלב".

אז למה היא אומרת "ריבונו של עולם, אני מתנצלת שקראתי לו כלב, מעכשיו אקרא לו אריה"? אדרבא, אריה זה כינוי של שבח!

חז"ל אומרים (אבות ד, טו): "וֶהֱוֵי זָנָב לָאֲרָיוֹת…" קחו לדוגמה את הסמל של חברת הרכב פג'ו – "הארי שבתחבורה"… אין "כלב שבתחבורה"… (אם תפרסם את זה, לא תזכה לנפח מכירות גדול…)

אם אתה רוצה לשכנע שיקנו ממך עליך להשתמש במטאפורה 'נחשבת' כמו: "אתה אריה, אתה חזק…"

 

אם כך, מה הביא את אסתר להתנצל ולומר: "מעכשיו אני אקרא לו "אריה"?!

בדיוק להיפך! "אם קראתי לו אריה, אז מעכשיו הוא כלב בן כלב"…?!

 

משיב הגאון ר' יוסף רוזובסקי:

כל המלחמה על עמלק, זה מלחמה שאדם לא ישייך לעצמו כלום וידע שהכול זה מאת הקב"ה.

כל מה שעמלק רוצה לומר לך, זה שיש כוח אחר מבלעדי הבורא…

אם אתה מאמין שיש כוח אחר מבלעדי הבורא – זה עמלק!

 

אומרת אסתר – כשבן-אדם פוגש כלב ברחוב, בעיקר אם הוא עירוני כשבא אליו רוטביילר… מה הוא עושה? מוריד את הנעל ונותן לו בראש… – מנסה להתמודד! עם כלב אתה יכול וניתן להתמודד.

אבל מה קורה ברגע שאתה פוגש אריה… וכבר שמעת בחדשות, שבשעה חמש ברח אריה מהספארי, והוא לא אכל כבר שלושה ימים?!

אתה יוצא לבד לרחוב… והוא מולך… מה אתה עושה??? – אין לך סיכוי…

 

זהו שאומרת אסתר המלכה – "אם קראתי לו "כלב" אני מבקשת סליחה" כיוון שאל מול כלב אני חושבת שאני יכולה להתמודד, מעכשיו אני יקרא לו "אריה – כי אם אריה בא מולך, אין לך למי לפנות, רק לקב"ה!

 

כל המלחמה בעמלק, היא סביב זה… שעמלק מנסה להטות את לבבם של ישראל, מה' אחד לאל אחר… מלחמת עמלק – מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר.

 

כתוב בחז"ל במדרש איכה רבה (פרשה ה, אות ג):

אמרו ישראל יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב – ריבונו של עולם אנחנו יתומים בלי אבא.

רַבִּי בֶּרֶכְיָה בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי אָמַר, אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, אַתֶּם בְּכִיתֶם וַאֲמַרְתֶּם לְפָנַי  יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב, חַיֵּיכֶם אַף הַגּוֹאֵל שֶׁאֲנִי עָתִיד לְהַעֲמִיד מִכֶּם בְּמָדַי לֹא יִהְיֶה לוֹ אָב וָאֵם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (אסתר ב, ז) וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם.

 

אמרתם אתם יתומים בלי אבא…תקבלו בונוס… תקבלו אחד גם בלי אימא?!

 

לאור דברי המדרש הוא ממשיך ושואל:

תמיד חשבתי שאדם שהוא יתום, הוא אומלל… פתאום אומרים חז"ל, תשמע תקבל בונוס, מה מונח כאן?

 

והוא משיב על פי ספרו של הגאון ר' מתתיהו סולומון:

קראנו בפרשת משפטים לפני שבועיים (פרק כא, כב): "כָּל-אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּֽוּן. אִם-עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ כִּי אִם-צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתֽוֹ".

 

כותב הספורנו:

וחרה אפי. ארחם על הצועק ואקצוף על המענה, כעניין ישראל במצרים, ויהיה העונש מידה כנגד מידה, שמי שעינה את אלמנה ויתום ברצונו יסבב על כרחו עינוי אשתו ובניו

 

אומר רש"י – כל אלמנה ויתום לא תענון. הוא הדין לכל אדם, אלא שדבר הכתוב בהווה, לפי שהם תשושי כוח ודבר מצוי לענותם

 

המציאות היא, שאם היתום  ב"ה בחור עם כוח, אף אחד לא מתחיל איתו… אבל אם הוא חלש והוא יתום, אתה מנצל את החולשה שלו ויוצא לקרב איתו.

 

ניתן לראות בחיי היום יום עם מי הממשלה תמיד מתעסקת?

רק עם העניים… עם העשירים היא לא מתחילה – היא מפחדת אם היא תתחיל עם ה'אוליגרכים', הם יכבו לה את ה'שלטר' – יסגרו את הבורסה… שם יש להם כוח!

אם עובדי המקוואות ישבתו, אין להם בעיה… שישבתו!

בחלשים הם פוגעים, בחזקים הם לא נוגעים.

 

שואל הרמב"ן:

איזו עדיפות יש ליתום ולאלמנה, שהקב"ה שומע אותם?

 

והוא מביא יסוד נפלא:

דע לך, ברגע שהאדם פונה לקב"ה באופן ישיר, מקבל מענה של יתום.

אדם בדרך כלל שיש לו הורים, שהוא במצוקה… הוא מתקשר ישר לאבא שלו.

לדוגמה:

אם המנהל בנק מתקשר  "שלום, אדון דוד אתה נמצא ביתרת חובה של 20,000 ₪ , עברת את היתרת חובה כבר ב – 5000 ₪ , אם לא תביא 10,000 ₪ עד יום ראשון, אני מחזיר המחאות וכרטיסי אשאי"

מה הוא עושה אחרי שהוא מקבל את הטלפון הזה?

מחייג לאבא שלו… "אבא מה שלומך? אפשר לבוא לקפה?" – "כן… מה קרה, שלושה חודשים לא היית, פתאום קפה?" – מתפלא האב.

והבן מתחמק: "אני יבוא… אני אסביר לך על קפה…"

"מה קרה? המצב בוץ, או המצב שחור?" – האבא מיד מבין שאם הוא בא, הוא לא בא להביא משלוח מנות…הוא בא לתאר לו את המצב סביב הקפה, אם הוא בוץ או שחור… הוא יודע מה הסיפור…

אומר הרמב"ן – ברגע שהאדם יתום, אין לו אבא, אין לו אימא … אם מנהל הבנק מצלצל, למי הוא מתקשר?

הוא נכנס לבית הכנסת בפינה, ומתחיל לבכות:  "אתה אבי יתומים ודיין אלמנות, רק אתה ריבונו של עולם, יכול להושיע אותי"…

אומר הרמב"ן-  כך ברגע שאדם פונה לקב"ה, בלי דרכים עקיפות, אתה תקבל עזרה של יתום.

 

רבותי, לא צריך להיות יתום בשביל זה… ואפשר להיות עם הורים, וגם עם הסבא והסבתא, וגם אפשר להיקרא  יתום.

כתוב בהפטרה שקוראים אותה בשבת תשובה… והשבת הזאת היא שבת תשובה… כותב לנו האר"י הקדוש, שיום הפורים הוא כמו יום כיפורים… 

 

ואם אומר לנו ר' צדוק הכהן מלובלין, שמעלת יום הפורים גדולה מיום הכיפורים , אז שבת שלפני פורים היא בעצם שבת תשובה… (השבת הזו, לא נקרא את ההפטרה הזאת, כי קוראים ההפטרה של פרשת זכור..).

 

אבל בואו נראה, מה כתוב בהפטרה של שבת תשובה :

אומר הנביא הושע – "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ…אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם.

 

מה זאת אומרת אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם?

 

מבאר הרד"ק:

ישנו בן אדם בוטח בְאַשּׁוּר, ישנו בן אדם בוטח בסוּס שלו…הוא  ב"ה מסודר כלכלית, יש לו בריאות איתנה ב"ה, עשה בדיקות לא מזמן, הכל בנורמה ב"ה…

"ריבונו של עולם, תמשיך לזרום… רק אל תפתח את התיק שלי".

אומר הקב"ה- אם אתה בוטח בסוּס ואתה בוטח בְאַשּׁוּר, אל תבוא אלי, תסתדר לבד!

אבל אם אתה בא אלי כמו יתום, ואתה אומר אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב – כמה אנשים שהכול עובד אצלם, פתאום בלילה אחד הפסיק הלב לעבוד, מה קרה איך הפסיק לעבוד? הרי אני אוכל כל היום גזר וחסה…!

 

אתה עושה מכוני כושר כל היום, הכול טוב ויפה… אבל הקב"ה לא רוצה כל היום מכונים… הוא רוצה שתלך למכוני תורה, לא תתאמן כל כך הרבה…

זה שנישאר בחנות מצאת החמה, עד כלות הנשמה…

אתה בוטח כל-כך בהקב"ה, אז מה אתה משקיע כל-כך בעולם הזה?!

 

אומר הנביא – אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב … אם אתה לא תבטח בעצמך – אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם … אדם שבוטח בעצמו, הוא כבר לא נקרא יתום .

אמר הקב"ה – אתם אמרתם יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב… אם כך אמרתם, חייכם שאני מביא לכם גואל שאין לו אב ואם…  זו אסתר המלכה. היא ידעה לומר- הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה – "מול אריה, רק הקב"ה יכול להושיע" – זה היסוד של פורים.

 

אנחנו נכנסים לתקופה גדולה, של ימי הפורים… 

כתוב בחז"ל, שכל הפושט יד נותנים לו… זה לא רק בצדקה, זה גם בתפילה.

 

אדם צריך לדעת לנצל את היום הזה – פורים, זה בסך-הכול עשרים ושש שעות … צריך לעשות משלוח מנות… מתנות לאביונים… סעודה … אבל צריך לתפוס לעצמו שעה-שעתיים, לדבר עם הקב"ה, להתפלל אליו, לבכות, לדעת שידו פתוחה לקבל שבים… 

זה היום שבו הקב"ה אומר "כל הפושט יד נותנים לו"

אם כך זה נעשה למטה, כך זה נעשה למעלה… 

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן