“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

תצווה- על מה שתמיד, נאמר תמיד

תקציר המאמר:

"דבר תורה לפרשת תצווה". שאלתו של הגאון רבי מאיר שמחה מדווינסק, בעל ה"אור שמח" ו"משך חכמה" מדוע באורים ותומים נאמר רק: "והיו על לב אהרן בבואו לפני ה'", ולא נאמר: "תמיד"? וביאורו המיוחד...

על מה שתמיד, נאמר תמיד

 

"ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחשן המשפט… לפני ה' תמיד ונתת… את האורים ואת התומים והיו על לב אהרן בבואו לפני ה'"

 

שאל הגאון רבי מאיר שמחה מדווינסק, בעל ה"אור שמח" ו"משך חכמה":

 

מדוע בחושן נאמר: "לפני ה' תמיד" ואילו באורים ותומים נאמר רק: "והיו על לב אהרן בבואו לפני ה'", ולא נאמר: "תמיד"?

 

השיב רבי מאיר שמחה במתק שפתיו:

בגמרא (יומא כא:) דרשו חז"ל על הכתוב בחגי (א, ח): "וארצה בו ואכבד" ואילו אנו קוראים את הפסוק: "וארצה בו ואכבדה", מפני מה נכתב הפסוק חסר את אות "ה"?

 

אלא הדבר מרמז לחמישה דברים שהיו במקדש ראשון ולא נמצאו במקדש שני, ואלו הן:

א. ארון, כפורת וכרובים.

ב. אש.

ג. שכינה.

ד. רוח הקודש.

ה. אורים ותומים.

משום כך, אמר רבי מאיר שמחה, באורים ותומים נאמר רק: "והיו על לב אהרן בבואו לפני ה'", ולא נאמר: "תמיד" משום שבבית שני לא היו אורים ותומים ואם כן אין זה "תמיד".

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן