“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

שלח לך- תאנה, אשכול ורימון

תקציר המאמר:

"דבר תורה קצר לשולחן שבת פרשת שלח-לך". "כיצד מצוות הביכורים מכפרת על חטא המרגלים?" ביאור נפלא של האר"י הקדוש לאור דברי המשנה במסכת ביכורים המביאה רק שלושה דברים - יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי , וְאוֹמֵר, הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים. למה בעל המשנה לא ממשיך – "הרואה זית שבכר... והרואה תמר שבכרה"?! ומסקנתו הנפלאה...

שלח לך- תאנה, אשכול ורימון

"דבר תורה קצר לשולחן שבת פרשת שלח-לך". "כיצד מצוות הביכורים מכפרת על חטא המרגלים?" ביאור נפלא של האר"י הקדוש לאור דברי המשנה במסכת ביכורים המביאה רק שלושה דברים – יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי , וְאוֹמֵר, הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים. למה בעל המשנה לא ממשיך – "הרואה זית שבכר… והרואה תמר שבכרה"?! ומסקנתו הנפלאה…

תאנה, אשכול ורימון

 

האר"י הקדוש בפרשת כי תבוא כותב:

שמצות הביכורים באה לכפר על חטא המרגלים.

 

הוא מביא לזה ראיה ממשנה במסכת ביכורים ג, א. אומרת המשנה:

כֵּיצַד מַפְרִישִׁין הַבִּכּוּרִים. יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי , וְאוֹמֵר, הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אַף עַל פִּי כֵן חוֹזֵר וְקוֹרֵא אוֹתָם בִּכּוּרִים מֵאַחַר שֶׁיִּתָּלְשׁוּ מִן הַקַּרְקָע.

 

שואל האר"י הקדוש:

מדוע המשנה מביאה רק שלושה דברים – יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי , וְאוֹמֵר, הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים?

למה בעל המשנה לא ממשיך – "הרואה זית שבכר… והרואה תמר שבכרה"

מדוע מתוך הפירות שבשבעת המינים בחר דווקא בשלושת אלו?!

 

מתרץ האר"י הקדוש:

אם אתה רואה, שמצות ביכורים באה, כדי לכפר על חטא המרגלים… איזה פירות לקחו המרגלים, כדי להוציא דיבת הארץ רעה?!

 

הם לקחו שלוש פירות – ענבים, רימונים ותאנים… ולכן על שלושת הדברים הללו, אומרת לנו המשנה – יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי , וְאוֹמֵר, הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים…

 

כי זה בא לכפר על מה שעשו המרגלים!

 

לכן אנחנו עושים חגיגה גדולה מהביכורים… עולים כולם לירושלים, בחגיגה, בתזמורת… באים לירושלים, ואומרים מקרא ביכורים.

 

ולמה עושים את כל זה?

 

אומר האר"י הקדוש – המרגלים הוציאו דיברת הארץ רעה – אמרו שפירותיה רעים…

כדי לכפר על זה, אנחנו מביאים ביכורים.

 

מקלסים ומשבחים את הפירות של ארץ ישראל, כדי לכפר על מה שהוציאו המרגלים, דיברת הארץ רעה.

 

הם לקחו מפירותיה של ארץ ישראל ודיברו רעה עליה – אנו מביאים מפירותיה של ארץ ישראל ומשבחים (דברים כו, ט-י): "וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת – אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'…"

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן