“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

ניצבים- קריאה נכונה ומוטעמת

תקציר המאמר:

"דיוקים בקריאת התורה לפרשת ניצבים". ביאור נפלא ופשוט מתוך "שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ" - סדרת מאמרים בנוגע לקריאה נכונה בספר תורה לפרשת ניצבים, על מנת שקריאת התורה תהא מדויקת ורהוטה. שיבושים נפוצים בקריאת התורה וטעיות נפוצות שקורא בתורה עושה בזמן קריאת התורה מבלי לשים לב. מפי הרב פינחס הכהן שליט"א...

קריאה נכונה ומוטעמת לפרשת ניצבים

 

דיוקים בקריאת התורה לפרשת ניצבים

 

פרק כ"ט  פסוק י"א   –    ”לְעָבְרְךָ“. 

מִלָּה זוֹ קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע, כִּי הַטַּעַם (רָבִיעַ) הוּא מֵעַל הָאוֹת כָ"ף, וּכְמוֹ כֵן הַקָּמָץ שֶׁמִּתַּחַת לָאוֹת עַיִ"ן, הוּא קָמָץ קָטָן, וּלְפִיכַךְ קְרִיאַת מִלָּה זוֹ, הִיא כַךְ:  ”לְעֹבְרְךָ“ (כִּי הַיְסוֹד הוּא "עָבֹר" וְרַק בִּגְלַל  הַהַטְעָמָה מִלְּרַע הִשְׁתַּנָּה הַחוֹלָם לְקָמָץ קָטָן).

 

פרק כ"ט  פסוק י"ב   –    ”ּהָקִים-אֹתְךְָ“.

כֵּיוָן שֶׁשְּתֵּי מִלִּים הַלָּלוּ „הָקִים-אֹתְךָ“ מְחֻבָּרוֹת בְּמַקָּף, צָרִיךְ לָשִׂים לֵב שֶׁלֹּא לִקְרֹא "הָקִימֹתְךָ", אֶלָּא ”הָקִים-אֹתְךָ“  בִּסְמִיכוּת מִצַּד אֶחָד תּוֹךְ הַפְרָדָה בְרוּרָה וּקְצָרָה בֵּין שְׁתֵּי הַמִּלִּים מִצַּד שֵׁנִי.

 

פרק כ"ט  פסוק י"ב   –    ”יִהְיֶה-לְּךָ“.

שְׁתֵּי הַמִּלִּים הָאֵלֶּה מְחֻבָּרוֹת בְּמַקָּף, אֶלָּא שֶׁמִתַּחַת לַיוּ"ד יֶשְׁנוֹ מֶתֶג שֶׁבָּא לְצַיֵּין שֶׁקְּרִיאַת הַמִּלָּה ”יִהְיֶה“ מִלְּעֵיל, וְכֵן עֵקֶב הִצָּמְדוּת שְׁתֵּי הַמִּלִּים, הַלָּמֶ"ד מֻדְגֶּשֶׁת בְּדָגֵשׁ חָזָק וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ תִּהְיֶה כַּךְ: יִהְיֶלְּךָ.

 

פרק כ"ט  פסוק י"ט   –    ”וְרָבְצָה בּוֹ“.

קְרִיאָתָהּ שֶׁל הַמִּלָּה וְרָבְצָה, מִלְּעֵיל, שֶׁהֲרֵי הַטַּעַם (שׁוֹפָר מְהֻפָּךְ) הוּא מִתַּחַת לָרֵי"שׁ, וְלָכֵן הַבֵּי"ת בַּמִּלָּה בּוֹ דְּגוּשָׁה כִּי הִיא מְחֻבֶּרֶת לַמִּלָּה וְרָבְצָה וְהַדָּגֵשׁ הוּא דָּגֵש חָזָק וְלָכֵן אֵינוֹ נוֹפֵל עֵקֶב הַהֵ"א  שֶׁלְּפָנֶיהָ.

 

פרק כ"ט  פסוק כ'   –    ”בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה“.

כָּאן צָרִיךְ לָשִׂים לֵב שֶׁכָּתוּב כָּאן "הַזֶּה" (לְשׁוֹן זָכָר)אַחֲרֵי הַמִּלָּה "הַתּוֹרָה" (לְשׁוֹן נְקֵבָה), וְלִכְאוֹרָה הַדָּבָר תָּמוּהַ, אֶלָּא שֶׁכָּאן אָנוּ רוֹאִים אֶת הַקֶּשׁר שֶׁבֵּין הַטְּעָמִים לְבֵין הַהַבָּעָה הַלְּשוֹנִית, כִּי הַמִּלִּים "בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה" קְשׁוּרִים כִּיחִידָה אַחַת,  כִּי מִתַּחַת לַמִּלָּה בְּסֵפֶר מֻנָּח הַטַּעַם "מַאֲרִיךְ"(שֶׁהוּא טַעַם מְשָׁרֵת) וְאִלּוּ מִתַּחַת הַמִּלָּה "הַתֹּורָה" מֻנָּח הַטַּעַם  "טַרְחָא"  (שֶׁהִיא טַעַם מַפְסִיק) וְלָכֵן הַמִּלָּה הַזֶּה נֶאֱמֶרֶת בִּלְשׁוֹן זָכָר כִּי הִיא מֻסֶּבֶת לַמִּלָּה "בְּסֵפֶר" וְלֹא לַמִּלָּה הַתּוֹרָה, וּלְפִיכַךְ יֵשׁ לָשִׂים לֵב לְפַסֵּק הַקְּרִיאָה כַּךְ:  "בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה"   הַזֶּה.

הַשְׁוֵה : לַנֶּאֱמָר לְעֵיל בְּפֶרֶק  כ"ח פָּסוּק ס"א.

 

פרק כ"ט  פסוק כ"א   –    ”וְרָאוּ“.

לַמְרוֹת שֶׁהַטַּעַם "תַּלְשָׁא" מְמֻקָּם מֵעַל לַוָּי"ו, הוּא אֵינוֹ קוֹבֵעַ מְקוֹם הַהַטְעָמָה, כִּי הוּא נִמְנָה עַל הַטְּעָמִים (שִׁשָּׁה בְמִסְפָּר)שֶׁמְּקוֹמָם קָבוּעַ, וְהַהַטְעָמָה נַעֲשֵׂית עַל פִּי כְּלָלֵי הַדִּקְדּוּק הֶחָלִים עַל אוֹתָהּ מִלָּה.

 

פרק כ"ט  פסוק כ"ג   –    ”חֳרִי“. 

קְרִיאַת מִלָּה זוֹ מִלְּרַע, כִּי הַחֵי"ת מְנֻקֶּדֶת בִּשְוָא קָמָץ, וְכֵיוָן שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַטְעִים אוֹת הַמְּנֻקֶּדֶת בִּשְׁוָא פָשוּט אוֹ מֻרְכָּב, לָכֵן הַקְּרִיאָה, כַּךְ: ”חֳרִי“.

 

פרק ל'  פסוק א'   –    ”וַהֲשֵׁבֹתָ“.

הַמִּלָּה ”וַהֲשֵׁבֹתָ“, קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע, כַּךְ: ”וַהֲשֵׁבֹתָ“, כִּי הַוָּי"ו שבְרֹאשָׁהּ הִיא וָי"ו הַהִפּוּךְ מֵעָבָר לְעָתִיד, וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְּרַע בִּמְקוֹם מִלְּעֵיל, אֲבָל עִם זֹאת יֵשׁ לַעֲמֹד עֲמִידָה קַלָּה בַּוָּי"ו כְּדֵי לְהַרְחִיב עַל הֲגִיָּיתָהּ שֶׁל הַהֵ"א (שֶׁהִיא אוֹת גְּרוֹנִית) הַמְנֻקֶּדֶת בִּשְׁוָא פָּתָח, וּמִשּוּם כַּךְ הַוָּי"ו מְנֻקֶּדֶת בְּפָתָח לְדַמּוּתָהּ לַהֵ"א (וְאֵינָהּ מְנֻקֶּדֶת  בִּשְׁוָ"א כְּדַרְכָּהּ) וְנוֹסַף לְכַך צָרִיךְ לְהַעֲמִיד עֲמִידָה קַלָּה גַּם בַּשִׁי"ן, עֵקֶב הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ.

 

פרק ל'  פסוק ב'   –    ”וְשַׁבְתָּ“.

הַמִּלָּה וְשַׁבְתָּ קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע, כַּךְ: ”וְשַׁבְתָּ“ בִּגְלַל וָי"ו הַהִפּוּךְ שֶׁבְּרֹאשָׁהּ הַהוֹפֶכֶת אוֹתָהּ מֵעָבָר לְעָתִיד וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְּרַע בִמְקוֹם מִלְּעֵיל.

 

פרק ל'  פסוק ב'   –    ”וְשָׁמַעְתָּ“.

הַמִּלָּה וְשָׁמַעְתָּ נִקְרֵאת מִלְּרַע, כָּךְ: ”וְשָׁמַעְתָּ“ כִּי בְרֹאשָׁהּ וָי"ו הַהִפּוּךְ מֵעָבָר לְעָתִיד וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְּרַע בִּמְקוֹם מִלְּעֵיל. וּכְמוֹ כֵן יֵשׁ לְהַעֲמִיד עֲמִידָה קַלָּה בַּשִּׁי"ן, בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ.

 

פרק ל'  פסוק ח'   –    ”וְשָׁמַעְתָּ“.

גַּם כָּאן הַמִּלָּה וְשָׁמַעְתָּ נִקְרֵאת מִלְּרַע, כָּךְ: ”וְשָׁמַעְתָּ“, כִּי הַוָּי"ו שֶבְּרֹאשָׁהּ הִיא וָי"ו הַהִפּוּךְ מֵעָבָר לְעָתִיד וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְּרַע בִּמְקוֹם מִלְּעֵיל. אֲבָל יֵשׁ לְהַעֲמִיד עֲמִידָה קַלָּה בַּשִּי"ן, בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ.

 

פרק ל'  פסוק י'   –    ”בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה“.

צָרִיךְ לָשִׂים לֵב לְכַך שֶׁכָּתוּב כָּאן "הַזֶּה" (לְשׁוֹן זָכָר) אַחֲרֵי הַמִּלָּה "הַתּוֹרָה" (לְשׁוֹן נְקֵבָה), וּבְמַבָּט רִאשׁוֹן דָּבָר זֶה נִרְאֶה תָּמוּהַ, אֶלָּא שֶׁאָנוּ רוֹאִים כָּאן אֶת הַקֶּשׁר שֶׁבֵּין הַטְּעָמִים לְבֵין הַהַבָּעָה הַלְּשוֹנִית, כִּי הַמִּלִּים "בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה" קְשׁוּרִים כִּיחִידָה אַחַת, שֶׁמִּתַּחַת לַמִּלָּה בְּסֵפֶר מֻנָּח הַטַּעַם "מַאֲרִיךְ"(שֶׁהוּא טַעַם מְשָׁרֵת) וְאִלּוּ מִתַּחַת הַמִּלָּה "הַתֹּורָה" מֻנָּח הַטַּעַם  "טַרְחָא" (שֶׁהִיא טַעַם מַפְסִיק) וּמִשּׁוּם כַּךְ הַמִּלָּה "הַזֶּה" הִיא בִּלְשׁוֹן זָכָר כִּי הִיא מֻסֶּבֶת לַמִּלָּה "בְּסֵפֶר" וְלֹא לַמִּלָּה הַתּוֹרָה, וְלָכֵן צָרִיךְ לְהַקְפִּיד בְּפִסּוּק הַקְרִיאָה, כַּךְ: "בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה"  הַזֶּה.

הַשְׁוֵה : לַנֶּאֱמָר לְעֵיל בְּפֶרֶק  כ"ח פָּסוּק ס"א.

 

פרק ל'  פסוק י"ג   –    ”מִי יַעֲבָר-לָנוּ“.

הַקָּמָץ שֶׁמִּתַּחַת לָאוֹת בֵית הוּא קָמָץ קָטָן (שֶׁקְּרִיאָתוֹ קְרוֹבָה לַחוֹלָם), כִּי הוּא בָּא בִּמְקוֹם חוֹלָם(יְסוֹד הַמִּלָּה הוּא "יַעֲבֹר" וְהַחוֹלָם הֻחְלַף בְּקָמָץ קָטָן) וְרַק בִּגְלַל הִתְחַבְּרוּתָהּ עִם הַמִּלָּה לָנוּ שֻׁנָּה לְקָמָץ קָטָן וּקְרִיאָתָהּ, כַּמּוּבָן, כַּךְ:”יַעֲבֹרְלָנוּ“, וְיֵשׁ לְהַעֲמִיד עֲמִידָה קַלָּה בַּיּוּ"ד, בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ, וְהַמִּלָּה לָנוּ קְרִיאָתָהּ מִלְּעֵיל.

 

פרק ל'  פסוק ט"ז   –    ”אָנֹכִי“.

צָרִיךְ לָשִׂים לֵב לְכַך שֶׁהַמִלָּה אָנֹכִי שֶׁבְּפָסוּק זֶה, קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע: כַּךְ: ”אָנֹכִי“ וְעַל כַּךְ מֵעִיד הַטַּעַם (מַאֲרִיךְ) שֶׁמִּתַּחַת לָאוֹת כָ"ף, אֶלָּא שֶׁצָּרִיךְ לְהַטְעִים הַטְעָמָה קַלָּה בָּאָלֶ"ף, בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ.

 

 פרק ל'  פסוק ט"ז   –    ”וּבֵרַכְךָ“.

צָרִיךְ לָשִׂים לֵב לְכַךְ שֶׁיֶּשְׁנָן שְׁתֵּי כָ"פִין רְצוּפוֹת, וְלָכֵן חַיָּבִים לְהַקְפִּיד  לְבַטֵּא אֶת שְׁתֵּיהֶן וְלֹא לְהַבְלִיעַ אֶת ה-כָ"ף הָרִאשׁוֹנָה, כְּלוֹמַר לִקְרֹא וּבֵרַכְ-ךָ  וְלֹא  וּבֵרָךָ.

 

פרק ל'  פסוק י"ז   –    ”וְנִדַּחְתָּ“.

הַמִּלָּה וְנִדַּחְתָּ קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע, כִּי הַוָּי"ו שֶׁבְּרֹאשָׁהּ הִיא וָי"ו הַהִפּוּךְ מֵעָבָר לְעָתִיד וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְרַע בִּמְקוֹם מִלְּעֵיל, וְהַטַּעַם (רָבִיעַ) שֶׁמֵּעַל לַתָּי"ו מְאַשֵּׁש זֹאת.

 

פרק ל'  פסוק י"ח   –   ”תֹּאבֵדוּן“.

הַמִּלָּה תֹּאבֵדון קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע, כַּךְ:”תֹּאֵבדוּן“, עֵקֶב הוֹסָפַת הַנּוּ"ן בְּסוֹפָהּ, וְהָרְאָיָה שֶׁהַמֶּתֶג נִמְצָא מִתַּחַת  לָאוֹת דָּלֶ"ת, אֲבָל יֵשׁ לְהַעֲמִיד הַעֲמָדָה קַלָּה בַּתָּי"ו שֶׁבְּרֹאשׁ הַמִּלָּה בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחַת  לַתָּי"ו.

 

פרק ל'  פסוק י"ח   –    ”תַאֲרִיכֻן“.

הַמִּלָּה תַאֲרִיכֻן קְרִיאָתָהּ מִלְּרַע , עֵקֶב הַנּוּ"ן שֶׁנּוֹסְפָה בְּסוֹפָהּ וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ כַּךְ:  תַאֲרִיכֻן.

 

פרק ל'  פסוק י"ט   –   ”וּבָחַרְתָּ“.

הַמִּלָּה וּבָחַרְתָּ נִקְרֵאת מִלְּרַע, כָּךְ: ”וּבָחַרְתָּ“ כִּי בְּרֹאשָׁהּ וָי"ו הַהִפּוּךְ מֵעָבָר לְעָתִיד וְלָכֵן קְרִיאָתָהּ מִשְׁתַּנָּה לְמִלְּרַע בִּמְקוֹם מִלְּעֵיל. וּכְמוֹ כֵן יֵשׁ לְהַעֲמִיד עֲמִידָה קַלָּה בָּאוֹת בֵית, בִּגְלַל הַמֶּתֶג שֶׁמִּתַּחְתֶּיהָ.

 

פרק ל'  פסוק כ'   –    ”וּלְדָבְקָה-בוֹ“.

הַקָּמָץ שֶׁמִּתַּחַת לַדָּלֶ"ת הוּא קָמָץ קָטָן, שֶׁבָּא בִּמְקוֹם חוֹלָם (כִּי הַמִּלָּה וּלְדָבְקָה בָּאָה בִּמְקוֹם וְלִדְבֹק) וּקְרִיאָתָהּ, כַּךְ: ”וּלְדֹבְקָה-בוֹ“

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן