“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

חוקת- חוקים להתמודדות עם גזרות

תקציר המאמר:

"דרשה לפרשת השבוע חוקת". מדוע עכשיו אין אנו יכולים לדעת, את טעמה של פרה אדומה, אלא רק כשיבוא המשיח? - מה יקרה כשהמשיח יבוא, שרק אז נוכל להבין טעמה של פרה אדומה?.משאיר הקב"ה מצווה אחת, שהוא לא מגלה לאף אחד את טעמה? ביאור נפלא של הרב ברוך רוזנבלום על פי הפסוק: "זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ בְּבֵית מְגוּרָי"...

חוקים להתמודדות עם גזרות

 

הפרשה פותחת בעניין פרה אדומה, שהיא חוק – לא נתגלה טעם המצווה.

אומרים חז"ל, שלעתיד לבוא, הקב"ה יגלה לנו את טעמה של פרה אדומה.

 

נשאלת השאלה:

מדוע עכשיו אין אנו יכולים לדעת, את טעמה של פרה אדומה, אלא רק כשיבוא המשיח? – מה יקרה כשהמשיח יבוא, שרק אז נוכל להבין טעמה של פרה אדומה?

 

כדי להבין נקדים מדרש בבמדבר רבה, פרשה יט, אות א:

זֹאת חֻקַּת (במדבר יט, ב), זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב (איוב יד, ד): מִי יִתֵּן טָהוֹר מִטָּמֵא (מי יכול להוציא טהרה מטומאה?!) לֹא אֶחָד (רק הקב"ה שהוא אחד) כְּגוֹן אַבְרָהָם מִתֶּרַח (זה שהוציא הקב"ה את אברהם אבינו, מתרח, יצרן פסלים… איך אפשר להבין זאת?! אין לזה הבנה), חִזְקִיָּה מֵאָחָז (שהיה אחז מלך רשע ומרושע… וחזקיה שהיה צריך להיות משיח, יוצא ממנו?! איך יתכן?!) יֹאשִׁיָּה מֵאָמוֹן, מָרְדְּכַי מִשִּׁמְעִי (מרדכי, שכל נס הפורים נזקף בזכות, יוצא משמעי בן-גרא, שקילל את דוד ורצה לסקול אותו… לא מובן), יִשְׂרָאֵל מֵעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, הָעוֹלָם הַבָּא מֵעוֹלָם הַזֶּה.

מִי עָשָׂה כֵּן?, מִי צִוָּה כֵּן?, מִי גָּזַר כֵּן?!

לֹא יְחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, תַּמָּן תְּנִינַן, בַּהֶרֶת כִּגְרִיס בָּאָדָם, טָמֵא. פָּרְחָה בְּכֻלּוֹ, טָהוֹר (איך אתה מבין את זה?! בגודל של כגריס, הוא טמא, ואם מלמעלה עד למטה הוא טהור, יש לזה הגיון?!) מִי עָשָׂה כֵּן, מִי צִוָּה כֵּן, מִי גָּזַר כֵּן, לֹא יְחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם (זו גזירת מלך!) תַּמָּן תְּנִינַן הָאִשָּׁה שֶׁמֵּת וְלָדָהּ בְּמֵעֶיהָ וְהוֹשִׁיטָה הַחַיָּה אֶת יָדָהּ (הכניסה המיילדת את ידה פנימה, כדי לבדוק אם העובר חי או מת) וְנָגְעָה בּוֹ (ומצאה שהוא מת), הַחַיָּה טְמֵאָה טֻמְאַת שִׁבְעָה וְהָאִשָּׁה טְהוֹרָה עַד שֶׁיֵּצֵא הַוָּלָד. הַמֵּת בַּבַּיִת הַבַּיִת טָהוֹר, יָצָא מִתּוֹכוֹ הֲרֵי הוּא טָמֵא, מִי עָשָׂה כֵּן, מִי צִוָּה כֵּן, מִי גָזַר כֵּן, לֹא יְחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם. תַּמָּן תְּנִינַן הָעוֹסְקִין בַּפָּרָה מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף מְטַמְּאִין בְּגָדִים, הִיא גּוּפָהּ מְטַהֶרֶת בְּגָדִים. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, חֻקָּה חָקַקְתִּי גְּזֵרָה גָּזַרְתִּי, אִי אַתָּה רַשַּׁאי לַעֲבֹר עַל גְּזֵרָתִי.

 

רבינו בחיי מסביר מהי המילה 'חוק':

פרשו המפרשים, לשון חוק וגזירת מלך, כדבר שאין טעמו נודע לבריות, והן תמהים עליו כעניין פרה אדומה, שהיא מטהרת את הטמאים, ומטהרת את העוסקים בעבודתה, והאמת כי פרה אדומה מכלל החוקים, שאין טעמן נגלה ונודע, אבל עקר לשון 'חֹקת' מלשון חקיקה… ועוד, נקראים חוקים מלשון גבול, כעניין שנאמר (ירמיה ה, כב): אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם חָק עוֹלָם וְלֹא יַעַבְרֶנְהוּ… חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה כלומר גבולי היום והלילה, וזה להורות שנעצור המחשבה מלהרהר בהם ולא נעבור גבול מפני עומק השגתם.

 

מפרש הרב רוזנבלום את דבריו לשפה שלנו:

אומר הקב"ה – אני מרשה לך לבדוק כל מצווה שאתה רוצה. אבל במצוות שאמרתי לך שהם חוק, אני אומר לך – זה גבול! עד כאן תבדוק… מכאן ואילך אל תבדוק!

 

למה הקב"ה עשה מצוות, שבהם הוא אסר עלינו לחפש טעמם?

שלמה המלך ידע טעמם של מצוות, והמצווה היחידה שהוא לא ידע את טעמה, זה טעמה של מצות פרה אדומה…

 

מדוע נעלם משלמה המלך טעמה של מצוות פרה אדומה? 

 

כותב הספר באר יוסף, לר' יוסף סלנט יסוד נפלא:

במהלך שנות חייו של האדם, צצות ועולות שאלות, והשאלות הללו מתחילות מן הגדולים שבגדולים ובוודאי שגם בקטנים שבקטנים…

 

אומרת הגמרא במסכת ברכות ז, א:

אמר לפניו משה רבינו רבש"ע מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו ?

זאת שאלתו של משה רבינו…

 

דוד המלך ממשיך את שאלתו בתהילים עג: "וַאֲנִי כִּמְעַט נָטָיוּ רַגְלָי כְּאַיִן שֻׁפְּכוּ אֲשֻׁרָי. כִּי קִנֵּאתִי בַּהוֹלְלִים שְׁלוֹם רְשָׁעִים אֶרְאֶה. כִּי אֵין חַרְצֻבּוֹת לְמוֹתָם וּבָרִיא אוּלָם (– איך כל הפושעים מצליחים?!) … הִנֵּה אֵלֶּה רְשָׁעִים וְשַׁלְוֵי עוֹלָם הִשְׂגּוּ חָיִל…

 

שואל דוד המלך – אני לא מבין מה הולך כאן?! אבל אני יודע שאקבל תשובה כשיבוא משיח… שנאמר: "עַד אָבוֹא אֶל מִקְדְּשֵׁי אֵל אָבִינָה לְאַחֲרִיתָם!"

 

למה אי אפשר עכשיו לקבל תשובה?

 

את השאלה הזאת, שואל בנו של דוד – שלמה המלך בספר קהלת ח, יד:

יֶשׁ הֶבֶל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יֵשׁ צַדִּיקִים אֲשֶׁר מַגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים וְיֵשׁ רְשָׁעִים שֶׁמַּגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הַצַּדִּיקִים אָמַרְתִּי שֶׁגַּם זֶה הָבֶל… (זה לא מסתדר מה שהולך כאן בבריאה הזאת!)

 

הגמרא במסכת קידושין אומרת שהתנא אלישע בן אבויה, הרב של ר' מאיר, ירד מן הדרך כיוון שראה לשונו של ר' חוצפית המתורגמן חתוכה, ונגררת ע"י חזיר!

אמר ר' אלישע בן אבויה – זו תורה וזו שכרה?! – ירד… וחטא…

 

לאדם, יש ירידות במהלך החיים…

 

אומר הקב"ה – תשמע, יש דברים שאתה לא מבין… אתה לא מבין למה צדיק מתייסר, והרשעים עושים חיל… אני מבין שאתה לא מבין…

אבל יש דבר אחד, שאני יכל לתת לך אותו, וזה יהיה לך כלל – פרה אדומה – חקה חקקתי גזרה גזרתי אין לך רשות להרהר עליה!

 

שואלים רבותינו:

אם אתה מדבר על פרה אדומה, מדוע צריך לומר חוקה חקקתי גזרה גזרתי?! תגיד חוקה חקקתי ואין לך רשות להרהר עליה!

כי ברגע שאתה תמצא במצב, שיהיה לך שאלות על גזרה גזרתי … התשובה על השאלות של גזרה גזרתי, בא דרך חוקה חקקתי…

 

אתה שואל את הקב"ה – "ריבונו של עולם, למה זה מגיע לי???"

 

התשובה היא – "וכי הכול אתה מבין כאן?! פרה אדומה אתה מבין?!…"

 

אם הקב"ה היה מגלה לשלמה טעמה של פרה, הוא לא היה יכול להבין מה זה גזרה גזרתי…

אדם יכול להבין מה זה גזרה גזרתי – רק מתי שהוא מבין, שיש חוקה חקקתי!

אם אתה מבין, שאתה לא מבין טעמה של פרה, אז תבין שאתה גם לא מבין טעמה של גזרה!

 

אומר דוד המלך בתהילים קיט: "זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ בְּבֵית מְגוּרָי"

 

אומר רש"י במסכת סוטה לה.:

זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי. כשהייתי בורח מפני אויבי ואגור מפניהם הייתי משתעשע בחוקיך והיו לי לזמירות לשעשעני – לשון פחד.

 

כמה שאלות יכל דוד המלך לשאול את עצמו:

ריבונו של עולם, למה עשרים ושמונה שנים, אבא שלי לא מכניס אותי הביתה?!

למה אני גודל עם הכבשים, ואני לא יכול לבוא הביתה לחגים?!…

למה הבן שלי, אבשלום, רודף אחרי ורוצה להרוג אותי?!

 

למרות זאת אומר דוד המלך:

"אתה יודע ריבונו של עולם, בזכות פרה אדומה, עברתי את התקופה הזאת בשקט… זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ בְּבֵית מְגוּרָי  – כשברחתי מפני האויבים שלי… הפרה אדומה – החוקים שלך, נתנו לי את הכוח להתמודד!

 

מי שלא מבין פרה אדומה –  לא מבין את הגזרה… יש דברים שהקב"ה אומר – "עד כאן! את זה, לא תבין!".

 

אומר המדרש – כשיגיע משיח צדקנו, הקב"ה יגלה טעמה של פרה אדומה…

 

כשיבוא מלך המשיח אומרת הגמרא במסכת פסחים נ.:

אמר רבי אחא בר חנינא לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה על בשורות טובות אומר: ברוך הטוב והמטיב. ועל בשורות רעות אומר: ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו הטוב והמטיב…

 

גם על הרעות, נברך 'הטוב והמטיב'  – כי יתגלה לנו, שמה שנראה לנו רע, זה טוב!

 

לעתיד לבוא, כבר לא יהיה רע! – הכל יהיה טוב… על הכל נברך 'הטוב והמטיב'…

 

לכן אומר הקב"ה – כשיבוא משיח, אני אגלה לכם טעמה של פרה אדומה… למה אני משאיר את טעמה של פרה אדומה בסוד, ולא מגלה אותו?

כי חוקה חקקתי גזרה גזרתי – אני אחוקק לך חוק, כדי שתגיע לשעת גזרה, תוכל להתגבר על זה!

 

אבל אם לעתיד לבוא, כבר לא יהיה גזרה גזרתי… אז כבר לא צריך חוקה חקקתי!

 

כל מה שאני אומר לך חוקה חקקתי, שזה כדי שתוכל להתגבר על גזרה גזרתי!…

אבל אם לעתיד לבוא, אני פותר לך את זה… אז אין יותר גזרה גזרתי… אז בשביל מה אני צריך חקה חקקתי?! – לכן שם אגלה לך את טעמה של פרה אדומה.

 

משאיר הקב"ה מצווה אחת, שהוא לא מגלה לאף אחד את טעמה כדי שכל יהודי, בשעה שהוא מתמודד עם גזרה גזרתי… זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ בְּבֵית מְגוּרָי  – תוכל לשיר את השיר של ה'חוק'… החוק ייתן לך מענה, לְ- גזרה גזרתי…

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן