“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

ויקרא- חומש של חיבה

תקציר המאמר:

"דרשה קצרה לפרשת ויקרא". הרעיון שהביא הרב ברוך רוזנבלום על משמעות השם לחומש ויקרא. חומש ויקרא, נקרא בשם וַיִּקְרָא... זה שמו. על שם הקריאה של החיבה, שקרא הקב"ה למשה רבינו, כי החומש הזה, הוא חומש של חיבה...

חומש של חיבה

 

הפרשה פותחת בפסוק: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר".

 

מבאר רש"י – ויקרא אל משה: 

לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה, לשון חיבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר (ישעיה ו ג): "וקרא זה אל זה", אבל לנביאי אמות העולם נגלה עליהן בלשון עראי וטמאה, שנאמר (במדבר כג ד): "ויקר אלהים אל בלעם".

 

כדברים האלה ממש, כתובים במדרש דברים רבה (פרשה ז, אות ח):

רַבָּנָן אָמְרֵי אַתְּ מוֹצֵא כְּשֶׁנָּתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה אֶת הַתּוֹרָה בִּקְרִיאָה נְתָנָהּ לוֹ, מִנַּיִן, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יט, כ): "וַיִּקְרָא ה' לְמשֶׁה אֶל רֹאשׁ הָהָר וַיַּעַל משֶׁה", אַף משֶׁה רַבֵּנוּ כְּשֶׁבָּא לִשְׁנוֹת אֶת הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל אָמַר לָהֶם: "כְּשֵׁם שֶׁקִּבַּלְתִּי אֶת הַתּוֹרָה בִּקְרִיאָה כָּךְ אֲנִי מוֹסֵר לְבָנָיו בִּקְרִיָּה", מִנַּיִן?, מִמַּה שֶּׁכָּתוּב בָּעִנְיָן (דברים כט, א): "וַיִּקְרָא משֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם".

 

יוצא איפה, שהמילה וַיִּקְרָא מבטאת אהבה, מבטאת חיבה… 

ולכן כשכתוב בתורה וַיִּקְרָא ה' לְמשֶׁה, זה מראה שהקב"ה אוהב את משה רבינו, וקורא לו בלשון חיבה.

 

החומש הזה, חומש ויקרא, נקרא בשם וַיִּקְרָא… זה שמו. על שם הקריאה של החיבה, שקרא הקב"ה למשה רבינו.

 

החומש הזה, הוא חומש של חיבה… החומש הזה נקרא "חומש תורת כהנים", בגלל הקרבנות שכתובים בו, וקרבן, פירוש הדבר "קירבה".

 

למה נקרא שמו "קרבן"?!

 

כיוון שהקורבן מקרב בין עם ישראל לקב"ה… ולכן הוא נקרא בשם "קרבן", ולא כמו שאנחנו משתמשים בכוונה שלילית למילה "קרבן"… (כשאנחנו אומרים על מישהו, שהוא "נפל קרבן למשהו" … אנחנו מתכוונים לסיטואציה שלילית…)

 

בתורה, הקורבן הוא ביטוי לדבר חיובי, להתקרבות , ולכן הוא נקרא "קרבן".

 

היות והחומש הזה, הוא חומש שעוסק בקרבנות, והקרבנות תפקידם, לקרב בין ישראל לאביהם שבשמים… לכן פותח החומש הזה, במילה וַיִּקְרָא, שזו קריאת חיבה, כי כל החומש הזה עוסק בנושא שקשור לחיבתן של ישראל לקב"ה, ובחיבתו של הקב"ה, לכנסת ישראל.

 

אומרים חז"ל במדרש ויקרא רבה (פרשה ב, אות ח)

אָדָם, זֶה לְשׁוֹן חִבָּה וּלְשׁוֹן אַחֲוָה וּלְשׁוֹן רֵעוּת, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִיחֶזְקֵאל בֶּן אָדָם, בֶּן אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים, בֶּן צַדִּיקִים, בֶּן גּוֹמְלֵי חֲסָדִים, בֶּן שֶׁמְבַזִּין אֶת עַצְמָן עַל כְּבוֹדוֹ שֶׁל מָקוֹם וְעַל כְּבוֹדָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל כָּל יָמָיו.

 

הקב"ה קרא למשה רבינו בלשון חיבה… משה נקרא לעלות להר סיני, בלשון חיבה… משה מלמד את התורה לישראל, בלשון של חיבה… וכל החומש הזה, נקרא על תואר החיבה.

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן