“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

בהר- שמיטה אצל הר סיני!

תקציר המאמר:

"פרשת בהר - דברי תורה". שאלתו של ה- "מנחת עני, לבעל הערוך לנר": מדוע מכל המצוות כולם, המצוות הנוספות שנאמרו לפני מעמד הר סיני, היו שמיטה ויובל? כפי ששואל רש"י - מה עניין שמיטה אצל הר סיני, והלא כל המצות נאמרו מסיני? ומסקנתו על פי דברי המכילתא - 'שמיטה אצל הר סיני'

שמיטה אצל הר סיני!

 

הפרשה בתחילתה מדברת על מצות השמיטה וכך היא מתחילה: 

 

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר.

 

רש"י – בהר סיני. מה עניין שמטה אצל הר סיני, והלא כל המצות נאמרו מסיני?

אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני, אף כלן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני, כך שנויה בתורת כוהנים.

 

הספר מנחת עני, לבעל הערוך לנר, מביא מכילתא בפרשת יתרו יט, י:

"וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (שמות כד,ז).

 

 

מה קרא משה רבינו באזני העם?

ר' יוסי בר אסי אמר מתחילת בראשית עד כאן – כלומר מבריאת העולם, עד שהגיעו למעמד הר סיני.

 

רבי אומר מצוות שנצטווה אדם הראשון, ומצוות שנצטווה בן נח, ומצוות שנצטוו במצרים, ומצוות שנצטוו במרה ושאר כל המצוות כולם.

 

אומר הרמב"ם (הלכות מלכים, פרק ט, הלכה א):

עַל שִׁשָּׁה דְּבָרִים נִצְטַוָּה אָדָם הָרִאשׁוֹן:

עַל עֲבוֹדָה זָרָה. וְעַל בִּרְכַּת הַשֵּׁם. וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים. וְעַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת. וְעַל הַגֵּזֶל. וְעַל הַדִּינִים. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֵן קַבָּלָה בְּיָדֵינוּ מִמּשֶׁה רַבֵּנוּ. וְהַדַּעַת נוֹטָה לָהֶן. מִכְּלַל דִּבְרֵי תּוֹרָה יֵרָאֶה שֶׁעַל אֵלּוּ נִצְטַוָּה.

 

הוֹסִיף לְנֹחַ אֵבֶר מִן הַחַי שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ט-ד) 'אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ'. נִמְצְאוּ שֶׁבַע מִצְוֹת. וְכֵן הָיָה הַדָּבָר בְּכָל הָעוֹלָם עַד אַבְרָהָם.

 

בָּא אַבְרָהָם וְנִצְטַוָּה יֶתֶר עַל אֵלּוּ בְּמִילָה. וְהוּא הִתְפַּלֵּל שַׁחֲרִית.

יִּצְחָק הִפְרִישׁ מַעֲשֵׂר וְהוֹסִיף תְּפִלָּה אַחֶרֶת לִפְנוֹת הַיּוֹם. וְיַעֲקֹב הוֹסִיף גִּיד הַנָּשֶׁה וְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית.

וּבְמִצְרַיִם נִצְטַוָּה עַמְרָם בְּמִצְוֹת יְתֵרוֹת. עַד שֶׁבָּא משֶׁה רַבֵּנוּ וְנִשְׁלְמָה תּוֹרָה עַל יָדוֹ.

 

לפי רבי במכילתא – משה רבינו עמד, וקרא בפניהם את המצוות.

 

המצוות שנצטוו במרה, היו בעצם הקדמה למעמד הר סיני… כיוון שהגיעו למרה, נאמר שם בפסוק (שמות טו, כה): "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ".

 

אומר רש"י במקום – שם שם לו. במרה נתן להם מקצת פרשיות של תורה שיתעסקו בהם, שבת ופרה אדמה ודינין.

 

אלו המייצגים של עדויות, משפטים וחוקים:

עדויות זה שבת – אנחנו מעידים שהקב"ה ברא בשישה ימים, את השמים ואת הארץ, "וביום השביעי שבת וינפש…"

משפטים זה דברים הגיוניים – למנות דיינים וכיבוד אב ואם.

חוקים זו פרה אדומה.

 

ר' ישמעאל אומר – על שמיטה ויובל, שנאמר (שמות כד, ז): "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" – אמר להם מצות שמיטה ויובל, ברכות וקללות.

 

שואל הערוך לנר, בספרו מנחת עני:

מדוע מכל המצוות כולם, המצוות הנוספות שנאמרו לפני מעמד הר סיני, היו שמיטה ויובל?

 

עפ"י דברי המכילתא, יש לנו כאן תירוץ נפלא:

אם אתה שואל – מה עניין שמיטה אצל הר סיני? – התשובה היא, כי המצווה היחידה, שנאמרה עפ"י משה רבינו, כשקרא את ספר הברית… הייתה מצות שמיטה ויובל, ולכן 'שמיטה אצל הר סיני'.

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן