“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

בהר- מי המלך שלך?

תקציר המאמר:

"פרשת בהר - דרשה". ביום הכיפורים של שנת היובל אנו מצווים לשחרר עבדים. לא מצאת יום להתעסק בשחרור עבדים ושחרור קרקעות, רק ביום הכיפורים?!. אם כבר אתה רוצה לשחרר אותם?! תשחרר אותם יום לפני ראש השנה! ביאור נפלא של המהר"ל...

מי המלך שלך?

 

מצוות שיחרור עבדים היא בשנת היובל:

"וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וְנִמְכַּר לָךְ… עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל יַעֲבֹד עִמָּךְ. וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ וְשָׁב אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶל אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו יָשׁוּב".

 

לאחר שמתקדשת שנת היובל בבית הדין בירושלים – בראש השנה, ממשיכה שנת השמיטה השנייה ברצף. שהרי שנת ה-49 היא שמיטה וגם שנת ה-50 היא סוג של שמיטה. ומיד אחר כך ביום הכיפורים, היובל נכנס בפועל.  כפי שאומרת התורה: "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם".

 

כשבית הדין בירושלים בראש השנה, מכריז על שנת היובל 'מקודש', לאחר עשרה ימים – בבוקר יום הכיפורים של שנת היובל, תוקעים בשופר וכל העבדים משתחררים.

 

נשאלת השאלה:

לא מצאת יום להתעסק בשחרור עבדים ושחרור קרקעות, רק ביום הכיפורים?!

אם כבר אתה רוצה לשחרר אותם?! תשחרר אותם יום לפני ראש השנה!

 

מה מונח ביום הכיפורים, ומהו הסוד שיש ביום הכיפורים:

 

העניין של שחרור עבדים ביום הכיפורים, הוא בגלל סיבה אחת פשוטה …

 

שואל המהר"ל בגבורות ה', פרק מו:

מדוע כל המועדים כבולים לתקופות של התבואה?

חג הפסח צריך להיות דווקא בחודש האביב, חג השבועות זה בזמן הקציר, וחג הסוכות זה בזמן האסיף?

 

ראש השנה ויום הכיפורים, שנמצאים בחודש השביעי.

 

המהר"ל  מסביר: 

שראש השנה ויום הכיפורים אלו שני שלבים:

 

קודם כל, אתה ממליך את הקב"ה עליך למלך, לאחר המתנה של עשרה ימים, מגיע יום הכיפורים.

 

אך מה מונח כאן בסדר הזה?

 

כותב המהר"ל  במערכת המלוכה ביאור נפלא:

ישנם שני דברים שיהודי צריך להבין לגביי הקב"ה – א. שהוא מושל, ב. שהוא מוחל וסולח.

 

לפי זה – כל השנה שבן-אדם חוטא, הוא ניכנס תחת השלטון של היצר הרע. הנקרא בפי חז"ל – "מלך זקן וכסיל" .

 

כפי שאומרת הגמרא (מסכת נדרים לב, ב):

אָמַר רַמִּי בַּר אַבָּא: מַאי דִּכְתִיב "עִיר קְטַנָּה וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט וּבָא־אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אוֹתָהּ וּבָנָה עָלֶיהָ מְצוֹדִים גְּדוֹלִים" (קהלת ט, יד)?

"עִיר קְטַנָּה", זֶה הַגּוּף.

"וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט", אֵלּוּ הָאֵבָרִים.

"וּבָא־אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אוֹתָהּ", זֶה יֵצֶר הָרַע.

"וּבָנָה עָלֶיהָ מְצוֹדִים גְּדוֹלִים", אֵלּוּ הָאֵבָרִים.

"וּבָא־אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אוֹתָהּ", זֶה יֵצֶר הָרַע.

 

אומר המהר"ל – מגיע ראש השנה, אדם מקבל על עצמו מחדש את מלכותו של הקב"ה, כעת בשמים רוצים לראות בעשרה ימים האלה, האם יצאת משלטונו של היצר הרע, או שאתה עדין  נמצא תחת שלטונו של "המלך הזקן והכסיל".

 

יוצא, שבעשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, משתחרר האדם מכבליו של 'המלך הזקן והכסיל' ודבק בקב"ה, שהמליך על עצמו בראש השנה.

 

כותב המהר"ל:

על כן ציווה הקב"ה ביובל (ויקרא כה, ט): "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם" – להיות חופשי לעבדים, כי שם מלך ה' צבאות יש עליהם ואין ראוי למשול עליהם אחר אותו שנמכר לו, וכן החוטא נמכר בידי היצר הרע ע"י חטאיו, עד שהוא ברשותו, לאחר שיצא ביום הכיפורים.

 

ביום הכיפורים אתם קוראים דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל-יֹֽשְׁבֶיהָ גם מעניין היצר הרע – אתם משתחררים גם ממנו!

כמו שאתה משתחרר מהאדון הנוסף שרובץ עליך – היצר הרע , אמר הקב"ה – ביום שאתה  משתחרר מכבלי היצר הרע, זה היום שתשחרר גם את העבדים מהכבלים שלך!

 

תלמידו של המהר"ל, הכלי יקר, כותב:

ועניין העברת שופר וקריאת דרור, וביום כיפורים דווקא, דומה ליום מתן תורה שבו יצאו ישראל חירות מן היצר הרע ויסורין וכן יום כיפור זמן חירות מיד מלך זקן וכסיל אויב ומתנקם הוא שטן, הוא יצר הרע, וכל זה להזכיר לאדם יום החירות במתים חפשי. ושתמיד יהיה לנגד עיניו זמן החופשי והחירות וכן כתב מהרי"א ע"ש, וכל זה על צד הרמז אשר בו דרכו רוב מפרשי תורתינו.

 

אבל לפי פשוטו השמיטה והיובל טעם אחד לשניהם והוא כדי שנשים ביטחוננו בה' ולידע כי לה' הארץ לכך נאמר בשנת היובל הזאת, מן השדה תאכלו את תבואתה לא תחזיק השדה כשדך אלא כסתם שדה שאינו שלך.

 

 

לכן משחררים עבדים דווקא ביום הכיפורים – היום בו כולם משתחררים גם אתה מכבלי היצר הרע וגם העבד מכבלי אדונו – ממך!.

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן