“לקחת מוסר השכל, צדק ומשפט ומישרים”

מבט לחיים מאת הרב שלמה הלוי שליט”א

בהר- הקב"ה נצרך תמיד

תקציר המאמר:

"משל לפרשת בהר". משל ונמשל המבארים מדוע אם ההורים אומרים לי לחלל שבת עלי לשמוע בקול ה'? הרי שלשה שותפים באדם וההורים הם הרוב?!... ביאור של הספר 'שער בת רבים' על דרך "משל ונמשל לפרשת בהר"...

הקב"ה נצרך תמיד

 

"איש אימו ואביו תיראו"

 

ביאר רש"י:

וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ – סָמַךְ שְׁמִירַת שַׁבָּת לְמוֹרָא אָב, לוֹמַר: אַף עַל פִּי שֶׁהִזְהַרְתִּיךָ עַל מוֹרָא אָב, אִם יֹאמַר לְךָ: חַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת, אַל תִּשְׁמַע לוֹ. וְכֵן בִּשְׁאָר כָּל הַמִּצְוֹת.
אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם – אַתָּה וְאָבִיךָ חַיָּבִים בִּכְבוֹדִי, לְפִיכָךְ לֹא תִּשְׁמַע לוֹ לְבַטֵּל אֶת דְּבָרַי.

 

והמתיק את העניין הספר 'שער בת רבים' על דרך משל:

שלשה אחים היו בעיר אחת והוסכם בדעתם לנסוע למדינות רחוקות וכל אחד יסע למקום אחר. אולי יזדמן להם ללמוד איזה חכמה במדינה זו מה שלא יזדמן במדינה אחרת. ולאחר חצי שנה יבאו שלשתם לביתם.

 

אחר חצי שנה כשבאו שלשתם בחזרה לביתם התחיל האחד לספר לאחיו כי למד החכמה איך לראות במשקפת מה נעשה במרחק כמה קילומטרים משם.

 

האח השני אמר כי למד להטיס מטוס ולהגיע למקומות מרוחקים בשעה אחת.

 

האח השלישי אמר כי למד רפואה אלטרנטיבית שיטה מיוחדת לרפאות כל חולה בשעה אחת.

 

יום אחד החליטו לנסוע יחד לעיר אחת גדולהוכך עשו.

הוציא הראשון את המשקפת שלו והנה הוא רואה מרחוק אסיפה גדולה של אנשים רבים מתגודדים ליד ארמון המלך בשל כך שבת המלך חלתה במחלה מסוכנת והרופאים נתייאשו ממנה.

 

אמר האח השני אני יטיס אותנו במהרה. ויאמר השלישי "ואני אתן לה רפואה ומיד תתרפא. וכך היה, כששמעו שהם יכולים לרפאות את בת המלך, הריצו אותם לארמון למיטת בתו של המלך.

האח שלמד רפואה נתן לה תרופה ונתרפאה בתוך רגע.

שמחה גדולה הייתה למלך והמלכה, השרים היו מרקדים ומזמרים לפני שלושת האחים אשר על ידיהם נתרפאה.

אמר להם המלך: "מהו הגמול אשר אשיב לכם על זה. הלא אף אם אתן לכם כל אוצרותי אין בהם די השיב גמול על גמולכם הטוב. לכן הוסכם בדעתי ובדעת המלכה לתת את בתי יחידתי לאחד מכם לאשה, ואתם תחליטו למי משלושתכם!" אמר ויצא.

 

החלו האחים להתווכח ביניהם.

הראשון אמר: "מגיע לי! כי לולא המשקפת לא היינו מגיעים לכאן".

השני אמר: "מגיע לי! כי לולא המסוק שעשיתי לא באנו לכאן".

השלישי אמר: "מגיע לי!!! כי לולא הרפואה שלי לא פעלתם שניכם מאומה".

 

בת המלך כשמעה את ויכוחם אז אמרה בחכמה: "אמת הדבר כי זכות שלשתכם שווה. כי לולא האחד מה היה יכול לפעול השני?!. אך זהוא בעבר ואותי מעניין העתיד, אני צריכה את השלישי שריפא כיון בכל עת כי אני רכה וענוגה וחלושת כוח. ואילו מסוק ומשקפת אין לי בהם צורך לעתיד. לכן אתחתן עם הרופא!"…

 

והנמשל:

ישנם שלשה שותפים באדם: הקב"ה ואביו ואמו. ואם כן נחקור לקול מי ראוי לשמוע יותר כי זולת אחד מהשותפים לא באנו לעולם הזה.

אך אם לא נדבר ממה שעבר רק מהימים העתידים אז בקל יתברר לקול מי ראוי לשמוע יותר, כי האב והאם אחר שהולידו את הבן אין לו עוד צורך כל כך עליהם כמו שכתוב: "כי אבי ואמי עזבוני" כי מיד אחר החתונה כל אחד פונה לדרכו אך "וה' יאספני"…

 

לבורא יתברך צריך האדם בכל רגע ורגע, כדי שישפיע עליו חיים ומזונות – "ואתה מחיה את כולם". והוא יתברך העיקר.

 

וזה שכתוב יכול יהא כיבוד אב ואם דוחה שבת?!

תלמוד לומר: "את שבתותי תשמרו אני ה' אלוקיכם" – אני ה' הבורא אתכם וגם אלוקיכם המשגיח עליכם ומשפיע לכם כל צורכיכם תמיד…

תגיות נוספות לחיפוש:

ברוך ה׳ זכינו לחדש את האתר דבר תורה

בס"ד
האתר עובר שידרוג על מנת לאפשר לכם ממשק יותר נוח, אנו עושים את מירב המאמצים כדי להעלות תכנים חדשים ולשפר את הקיימים בכל יום יתווספו תכנים כדאי להתעדכן